Nederland NL
{{ Sms.titleProfile }}

Inloggen helpt ons om de webshop beter op jou af te stemmen en het geeft je toegang tot je persoonlijke gegevens.

Wachtwoord vergeten?
Nog geen account? Registreer nu!

Je bent ingelogd als {{ customerFullname }}

Weet je zeker dat je wilt uitloggen?

Wishlist
{{text}}
Online Nederland geeft meer dan €1 miljard uit aan Black Friday

Black Friday heeft zich ontwikkeld tot een fenomeen in de Nederlandse e-commerce. Uit cijfers van het CBS en iDEAL blijkt dat de populariteit rondom Black Friday ieder jaar toeneemt. De enorme kortingen en het gemak van online winkelen trekken steeds meer Nederlanders naar de webshops. In de 9 dagen rondom Black Friday 2023 (de week ervoor en twee dagen erna) werd er bijna €968 miljoen extra uitgegeven vergeleken met het jaargemiddelde. Dit bedrag kwam volledig voort uit online aankopen, waarbij betalingen in fysieke winkels (via pin of contant) zijn uitgesloten. Dit betekent dat de online verkoop tijdens Black Friday 2023 al goed was voor bijna €1 miljard extra omzet.

Een recordjaar in 2024?

Als we naar de cijfers van 2024 kijken, wordt verwacht dat Black Friday dit jaar zelfs nog beter zal presteren. Uit voorlopige data blijkt dat er in 2024 tot nu toe al 9% meer online aankopen zijn gedaan dan in dezelfde periode van 2023. De totale waarde van deze aankopen ligt zelfs 15% hoger dan in 2023. Dit zijn duidelijke indicatoren dat de populariteit van online aankopen groeit. Als deze trend doorzet, is de kans groot dat Nederland tijdens Black Friday 2024 voor het eerst de grens van €1 miljard aan online uitgaven zal overschrijden.


Strategisch shoppen voor de feestdagen

Black Friday wordt door steeds meer consumenten strategisch gebruikt om optimaal te profiteren van kortingen, vooral met het oog op de feestdagen. 40% van de Nederlanders wacht bewust met Sinterklaas- en kerstaankopen tot Black Friday om zo voordelig mogelijk cadeaus in te slaan. Voor veel shoppers is Black Friday dus niet alleen een moment voor persoonlijke aankopen, maar ook dé kans om vroegtijdig te besparen op cadeaus voor de feestdagen. Dit gedrag toont een groeiend bewustzijn onder consumenten om slim gebruik te maken van kortingen en aanbiedingen.

Populaire producten tijdens Black Friday

Elk jaar staan bepaalde productcategorieën hoog in het lijstje van consumenten. In 2023 waren de meest populaire producten tijdens Black Friday:
Schoenen: 29% van de consumenten kocht schoenen tijdens deze koopjesperiode.
Bovenkleding: 26% koos voor kleding, vooral winterjassen en truien.
Parfum: met 19% van de aankopen stond parfum op een solide derde plaats.

De hoge kortingen maken Black Friday een goed moment om luxeproducten, zoals parfum, voor een voordelige prijs aan te schaffen. Dit maakt Black Friday interessant voor webshops in de beauty- en modebranche, die een flinke omzetstijging kunnen verwachten.

De toekomst van Black Friday: is €1 miljard nog maar het begin?

Elk jaar zien we een aanzienlijke stijging in zowel de populariteit van Black Friday als het aantal online betalingen. Iets dat ooit begon als een Amerikaanse traditie, is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste winkeldagen in Nederland. Voor webshops is dit hét moment om met scherpe kortingen de aandacht van de consument te trekken, daarbij is de concurrentie hevig en kun je als bedrijf bijna niet achterblijven. De verwachting is dat de consument ook in de toekomst gebruik zal blijven maken van deze kortingsdag. De toenemende prijssensitiviteit en het gemak van online winkelen spelen hierin een grote rol.

De grote vraag voor 2024 is of Nederland daadwerkelijk de grens van €1 miljard aan online aankopen zal overschrijden. De cijfers laten een stijgende lijn zien en als deze trend doorzet, lijkt het erop dat we dit jaar samen deze nieuwe mijlpaal zullen doorkruisen. Van een eind aan deze groei lijkt nog geen sprake te zijn. We kunnen dan ook alleen maar gissen naar wat Black Friday brengt voor de jaren 2025 en daarna. Met een groeiende populariteit rondom Black Friday, een strategische consument en het gemak van online betalingen, is het niet ondenkbaar dat deze stijgende trend zich voorlopig blijft voortzetten en de €1 miljard ver achter zich zal laten.

Zelfs duurzame alternatieven, zoals Green Friday, lijken nauwelijks van invloed te zijn op de impact van Black Friday op de Nederlandse markt. Hoe Black Friday zich de komende jaren gaat ontwikkelen, is voor iedereen een raadsel, maar één ding is zeker: Black Friday blijft een dag om rekening mee te houden in het Nederlandse kooplandschap en de komende edities zullen naar verwachting wederom alle records verbreken.

Bij vragen, neem contact op via: [email protected]

Wat is uw vraag?
Wat is uw vraag?